همایون خرم، آهنگساز برجسته ایرانی روز پنجشنبه (۲۸ دی 1391 /۱۷ ژانویه) در سن ۸۲ سالگی در بیمارستان دی در اثر سرطان روده از جهان رفت. این نوازنده پیشکسوت ویولن، خالق ترانه‌های ماندگاری همچون “تو ای پری کجایی”، “امشب در سر شوری دارم” و “رسوای زمانه” است.
همایون خرم متولد سال ۱۳۰۹ خورشیدی در بوشهر بود. وی را یکی از آخرین بازماندگان مکتب ابوالحسن صبا می‌دانند که بدون واسطه نزد او مشق موسیقی کرده بود و تا چندی پیش به آهنگسازی و اجرای زنده موسیقی می‌پرداخت.
همایون خرم به تشویق مادرش به موسیقی روی ‌آورد. او در گفت‌وگویی با رسانه‌های ایران انتخاب نام “‌همایون” از سوی خانواده‌اش را که نام یکی از دستگاه‌های موسیقی ایرانی است به دلیل علاقه ‌ویژه‌ی آن‌ها به این هنر دانسته بود. همایون خرم نخستین قطعه موسیقی در رادیو را نیز در دستگاه همایون نواخت تا بدین ترتیب از تشویق‌های مادر قدردانی کند.
همایون خرم پس از حضور در دوره‌های آموزشی ابوالحسن صبا، در سن ۱۴ سالگی به عنوان جوان‌ترین نوازنده سولیست ویولن در دهه ۱۳۳۰خورشیدی در رادیو حاضر شد و به اجرای موسیقی پرداخت.
با این که این نوازنده برجسته ویولن از کودکی به موسیقی مشغول بود، رشته مهندسی برق را برای تحصیل در دانشگاه برگزید. تحصیل در رشته‌ای فنی اما باعث نشد که خرم از موسیقی فاصله بگیرد.
همایون خرم با برنامه‌های رادیویی ویژه موسیقی  همچون گل‌ها، گل‌های رنگارنگ و گل‌های تازه به عنوان آهنگساز و نوازنده همکاری داشت.
وی همچنین در دهه‌های 20 تا 50 خورشیدی، با هنرمندانی چون جواد معروفی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، مجید نجاحی، منصور صارمی، جهانگیر ملک و امیر ناصر افتتاح همنوازی کرده‌است.

آفرینش ترانه‌های ماندگار موسیقی ایران

همایون خرم همچنین خالق برخی از ماندگارترین ترانه‌ها و تصنیف‌های ایرانی است: “موج آتش” (اشک من هویدا شد)، “رسوای زمانه منم”، “غوغای ستارگان”و “تو ای پری کجایی” با صدای قوامی از جمله آثار جاودان وی در زمینه آهنگسازی است.

خاموشی همایون خرم‌، خالق ترا‌نه‌های جاودان

خاموشی همایون خرم‌، خالق ترا‌نه‌های جاودان


از همایون خرم تالیفاتی نیز به جای مانده است. “ردیف اول چپ کوک” که مجموعه‌ای از آوازها، چهارمضراب‌ها و قطعات اوست و “غوغای ستارگان” شامل خاطرات هنری خرم از جمله تالیفات وی به شمار می‌آیند.
همایون خرم علاوه بر تربیت شاگردان موسیقی در شورای عالی خانه موسیقی نیز عضویت داشت و از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان موفق به کسب درجه یک هنری شده بود. وی همچنین رهبری ارکستر سازهای ملی و تدریس در دانشکده موسیقی ملی را نیز در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.
رضا خرم، پسر همایون خرم، اعلام کرده است که مراسم تشییع جنازه پدرش روز یکشنبه اول بهمن از مقابل تالار وحدت انجام می‌گیرد. قرار است همایون خرم در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا به خاک سپرده شود.