مخترع جوان گيلاني از ساخت دستگاهي موسوم به آبشش مصنوعي خبر داد كه به ادعاي وي مي‌تواند به عنوان جايگزين كپسول هوا براي شنا در زير آب استفاده شود.
سيد جعفر علوي در گفت‌وگو با ايسنا با اعلام اين خبر گفت: با ارتقاي سطوح تبادل اين دستگاه موسوم به «صفحات تبادل در آبشش مصنوعي» در نمايشگاه اختراعات ارشميدس روسيه كه فروردين ماه جاري در كشور روسيه برگزار شد موفق به كسب نشان نقره شدم.
وي ادامه داد: اين دستگاه جايگزين كپسول هوا براي شنا در زير آب درياست و حجم آن به اندازه 60 در 70 سانتي متر است كه به انسان در زير آب توانايي تنفس مي‌دهد و مي‌توان از آن به عنوان آبشش مصنوعي نام برد.
اين مخترع جوان گيلاني با اشاره به اين‌كه اين اختراع به ثبت جهاني رسيده و تا كنون در هيچ كشوري به اين طريق چنين دستگاهي ارائه نشده، گفت: در حال حاضر جهت تجاري سازي اين دستگاه رايزني‌هايي از سوي بنياد ملي نخبگان انجام شده كه اميدوارم با حمايت از اين ايده بتوانيم به فنون و طرح‌هاي جديدتري از اين قبيل دست يافته و اين دستگاه را به توليد انبوه برسانيم.
وي با بيان اين‌كه در جشنواره ارشميدس روسيه فرصت‌هاي خوبي براي مخترعان به منظور تبادل ايده‌ها و شناساندن محصولات فناوري هر كشور وجود داشت، گفت: هفت نفر از كشور ايران در اين نمايشگاه شركت كردند كه برگزاركنندگان نمايشگاه و موسسات حامي علوم و فناوري‌هاي نانوي روسيه به همه اعضاي تيم نشان‌هاي طلا و نقره و برنز دادند.