لورین، خواننده‌ سوئدی توانست در رقابت با خوانندگان ۴۲ کشور اروپایی، با اختلاف امتیاز قابل توجهی به مقام اول مسابقه یوروویژن ۲۰۱۲ دست یابد. دورنهایی این مسابقه در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.
لورین خواننده سوئدی
روز یکشنبه ۲۷ مه (هفتم اسفند) به وقت محلی، سالن زیبای کریستال شهر باکو در کنار دریای خزر شاهد رقابت نهایی میان خوانندگان ۲۶ کشور اروپایی در پنجاه و هفتمین دوره‌ی مسابقات موسیقی و آواز “یوروویژن” بود.

لورین، نماینده‌ی کشور سوئد، در رقابت‌های امسال با صدای مسحورکننده و رقص زیبایی که با پای برهنه اجرا کرد، توانست توجه شهروندان کشورهای مختلف اروپایی و داوران حرفه‌ای این مسابقات را به خود جلب کند.

این خواننده سوئدی که اصلیتی مراکشی (مغرب) دارد با ترانه‌ی “سرخوشی” توانست ۳۷۲ امتیاز کسب کند. گروه “مادربزرگ‌های بورانوفسکی” از روسیه با ۲۵۹ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفتند.

صربستان و آذربایجان میزبان به ترتیب با ۲۱۴ و ۱۵۰ امتیاز سوم و چهارم شدند.

تورج کشتگر، نماینده‌ی ایرانی الاصل کشور نروژ در مسابقه موسیقی و آواز یوروویژن تنها با ۷ امتیاز در میان ۲۶ کشور مرحله نهایی در مقام آخر قرار گرفت.سالن کریستال در باکو

دولت آذربایجان برای ساخت سالن کریستال در ساحل دریای خزر، خانه‌های برخی ساکنان شهر باکو را تخریب کرده بود که اعتراضاتی را در پی داشت. مخالفان دولت آذربایجان نیز از فرصت مسابقات یوروویژن برای بیان اعتراضات خود استفاده کردند.

لورین، خواننده سوئدی پیش از آغاز مسابقات به دیدار فعالانی رفت که دولت را متهم می‌کنند در تدارک اجرای این مسابقه، برخی شهروندان را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است. مقامات دولت آذربایجان با رد این اتهامات، از لورین انتقاد کردند که این رویداد مربوط به موسیقی را به مسایل سیاسی پیوند داده است.

از نکات جالب توجه این مسابقات شرکت یک خواننده یهودی به نمایندگی از کشور ترکیه بود. در همین حال مجری تلویزیون اسراییل در زمان اعلام نظر شهروندان و داوران این کشور با زبان ترکی آذربایجانی به شهروندان جمهوری آذربایجان تبریک گفت که با استقبال تماشاگران حاضر در محل برگزاری مسابقه روبرو شد.

مسابقه یوروویژن یک سکوی پرش برای ستارگان بعضا جوان و گمنام موسیقی نیز محسوب می‌شود. گروه سوئدی “آبا” در سال ۱۹۷۴ با آهنگ “واترلو” شهرت جهانی یافت. سلن دیون خواننده کانادایی نیز زمانی در کانون توجهات قرار گرفت در سال ۱۹۸۸ به نمایندگی از سوئیس در این مسابقه شرکت کرد.یوروویژن 2012 در باکو

کسب امتیاز در این رقابت‌ها علاوه بر زیبایی اجرا به شرایط سیاسی، جغرافیایی و ریشه‌های مشترک برخی همسایگان باز می‌گردد. تاثیر ریشه‌های مشترک در کشورهای شرق اروپا بیشتر دیده می‌شود.

رای گیری دور پایانی از کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد. نیمی از امتیاز‌ها توسط هیات‌های داوری حرفه‌ای از هر کشور تعیین می‌شود. نیمه دیگر آرا نیز توسط اس‌ام اس و تلفن‌های شهروندان مشخص می‌شود.

بر این اساس شهروندان و داوران هر کشور به طور جداگانه به نامزد‌ها امتیاز می‌دهند. در این مرحله هر کشور نمی‌تواند به نماینده خود رای بدهد. هفت نامزد چهارم تا دهم به ترتیب از هفت تا یک امتیاز کسب می‌کنند. خوانندگان منتخب اول تا سوم نیز ۱۲، ۱۰ و ۸ امتیاز را به خود اختصاص می‌دهند.

برنده هر دوره از مسابقات نیز میزبانی دوره‌ی بعدی این رقابت‌ها را برعهده خواهد داشت. به این ترتیب در سال ۲۰۱۳، سوئد میزبان مسابقه موسیقی و آواز یوروویژن خواهد بود.