بحث نصب ايربگ
ایسنا: بحث نصب ايربگ (كيسه ايمني هوا) روي خودروهاي داخلي بار ديگر مناقشهساز شد.
ديروز در حالي سازمان ملي استاندارد ايران و دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت با يكديگر تفاهمنامه همكاري امضا كردهاند كه مسوولان هر دو نهاد به اظهارنظرهاي جالبي درباره نصب ايربگ روي خودروهاي داخلي پرداختند.
ابتدا اين شجاعيفرد، رييس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت بود كه با انتقاد از اجباري بودن نصب ايربگ روي خودروهاي توليد داخل گفت: در آمريكا نصب ايربگ روي خودروها به اين دليل اجباري شد كه بسياري از رانندگان مشروب خورده و مست ميكردند و اين عامل باعث افزايش تلفات سوانح رانندگي در اين كشور شده بود. براي همين در آمريكا نصب ايربگ روي خودروها اجباري شد، اما چنين چيزي در اروپا وجود ندارد. وي افزود: نصب ايربگ روي خودروهاي توليد داخل هيچ تاثيري نداشته و حتي در برخي موارد ايربگ در حين تصادف باز نشده يا باعث خفگي راننده شده است. در اين زمينه ميتوان به ماشين علي دايي اشاره كرد كه ايربگ آن عمل نكرد. شجاعي فرد با بيان اينكه نصب ايربگ روي خودروهاي غير ايمن به درد نميخورد، تاكيد كرد: متاسفانه تست تصادف خودروها در ايران انجام نميشود و مشخص نيست كه به چه دليل شوراي عالي استاندارد نصب ايربگ روي خودروها را اجباري كرده است. شايد دليلش اين بوده كه يك فرد خودرويي در اين شورا حضور نداشته است. اما در واكنش به اين اظهارات، بهادر كاظمي، معاون نظارت بر اجراي استاندارد سازمان ملي استاندارد ايران، با رد اظهارات شجاعيفرد گفت: نصب ايربگ در هيچ كجاي دنيا اجباري نبوده، اما هيچ خودرويي هم بدون ايربگ توليد نميشود. در ايران هم وضعيت به گونهاي پيش رفته كه هيچ خودروسازي محصولاتش را بدون ايربگ توليد نميكند. وي افزود: متاسفانه در ايران وضعيت برعكس بوده و توليدكنندگان براساس نياز مشتري توليد نميكنند و مشتري حق انتخاب ندارد. متاسفانه در ايران خودرويي با پلتفرم 40 سال قبل همچنان توليد ميشود كه چنين چيزي در هيچ كجاي دنيا مشاهده نميشود. او با بيان اينكه بيشتر تلفات سوانح رانندگي در ايران به دليل ضربه سر به جلو بوده است، گفت: مجموعه مسوولان دولتي به اين نتيجه رسيدهاند كه ارتقاي كيفيت خودروها در زمان كوتاه امكانپذير نيست، بنابراين حداقل با نصب ايربگ تلاش شد تا تعداد كشتههاي سوانح رانندگي كاهش يابد. كاظمي همچنين با رد اظهارات رييس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره انجام نشدن تست تصادف خودروها در ايران گفت: ما پيشنهاد اجباري شدن امكان نصب ايربگ روي خودروهاي توليد داخل را به شوراي عالي استاندارد ارائه كرديم، اما اين شورا با توجه به تعداد بالاي كشتههاي سوانح رانندگي نصب ايربگ را روي خودروهاي داخلي اجباري كرد.
برگرفته شده از سایت: whatcar.ir